Maag Audio PREQ4-500, EQ4-500, EQ2-500 - Analóg vs Fish!: évindító a Barba Negrában

Rikk Dávid beszámolója

2020. január 18-án tartotta a Fish! zenekar évindító koncertjét, melyen volt szerencsém egy teljesen analóg setuppal keverni a bulit. Az alap rendszer, amit összeállítottam egy Yamaha PM4000-es pultból és egy nagy adag Drawmer, Avalon, BSS, Yamaha és TC eszközöket felsorakoztató rackből állt. Ehhez kaptam kiegészítésként a HangszerPlázától egy Midas L6 500-as rackben 2 db Maag PREQ4-et, 2 db Maag EQ4-et és 2 db Maag EQ2-t.

Tekintve, hogy ekkorra már összeállt a teljes setup: milyen csatornán milyen insertet és azt milyen sorrendben, milyen csoportokat alakítok ki stb., ezért első körben azon kellett gondolkozni, hogy mire fogom bekötni a kapott kütyüket. Végül a következőkre jutottam: a két előfokot a gitár és basszusgitár vokál kapta. Annak ellenére, hogy a PM4000 zseniális előfokszekcióval rendelkezik, elsősorban az érdekelt, éneken hogyan dolgoznak a Maag eszközei, plusz a fő éneken már volt egy Avalon preamp, így maradt a két háttér énekes.

A következő lépésben a két EQ4 kapott helyet a lábdob csatornán és a főhősön. Előbbinél elsősorban a sub és 40 Hz poti tett kíváncsivá, éneken pedig az EQ paraméterek hiányát találtam érdekesnek.

Az utolsó párosnál nem volt különösebb agyalásra szükség, a két EQ2-t a dob csoportra raktam mély és magas emelésre hiszen oda amúgy is szerettem volna valamilyen EQ-t, csak nem volt amíg nem kaptam meg a kis lunchboxot.

Miután a helyszínen összekábeleztük a pultot és a rackeket, különösebb erőfeszítés nélkül, nagyon pozitív tapasztalatokat szereztem a kis kiegészítőkről. Az előfok szimplán jót tett az éneknek. Mivel jól ismerem az énekeseknél használ mikrofonokat pontosan tudom milyen körülmények között hogyan szólnak ezért bátran állíthatom, hogy megtáltosodtak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy úgy szóltak volna, mint egy kétszer-háromszor drágább eszköz, csupán, ami eddig szólt valahogy az ugyanúgy szólt, csak a fülnek kedvesebben. Nyilván a hozzáadott felharmonikusok miatt. Emiatt nem is kezdtem játszani az AIR Band-el csak kivágtam a pult hangszínszabályzóval azt a pár zavaró frekvenciát a mikrofonból és úgy is hagytam.

Utána jött a lábdob az egyik EQ4-gyel, itt lényegében csak a SUB és a 40 Hz potit használtam és pont az történt, amit vártam. A pulton szélesen kivágott középtartományhoz hozzáemelt mély meghozta az általam oly szeretett bálnaszív hangot. Győzelem!

Ezután jött a legjobban várt rész: a főének. Nyilván egy Avalon Preamp és egy Avalon Opto comp után már nagyon jó minőségű jelet kapott az EQ4, az újonnan választott Sennheiser 935-ös kapszula is nagyon jól állt Krisztián hangjának, így csak finomkodni kellett, amit nagyon jól hozott az eszköz. Igazán apró mozdulatok is jól hallható különbséget eredményeztek és az EQ pontok fix helye pontosan ott volt, ahol nekem szükségem volt rá, így ez egy olyan szerencsés egybeesés volt (nyilván okkal választották ezeket a tartományokat), hogy nem hiányoltam sem a Q, sem a frekvencia paramétereket. Kicsi közép vágás 450 Hz és 2,5 kHz-nél, kicsi magas beleemelés 10 kHz körül és kész is a mindenen átvágó érthető kristálytiszta ének (kis trükk utána még egy dinamikus EQ, ami a 3-5 kHz és a 13 kHz körüli tartományokat irtogatta).

A dobcsoporton végül csak 100 Hz alatt és 10 kHz felett emeltem 1,5 - 1,5 dB-t, ez amolyan jól bevált régi trükk, amit én is úgy tanultam, nincs mágia, alul kicsit vastagabb felül kicsit fényesebb, a legnagyobb pozitívum, hogy nem kellett szélsőséges mértékben emelni, hogy elérjem azt a hallható különbséget, amit vártam.

Alapvetően nagy támogatója vagyok a digitális rendszereknek és a live környezetben használt plugineknek. Ettől függetlenül, vagy pont emiatt szeretem az analóg kütyüket, amikből ezek a szoftverek táplálkoznak és pont emiatt volt nagy élmény teljesen analóg környezetben kiépíteni azt a struktúrát, amit alapvetően csak digitálisan használhattam eddig. Mindezek ellenére azt tudom mondani, hogy a rendszer, amit erre a koncertre vittünk, hiányos lett volna a HangszerPlázától extrában kapott Maag eszközök nélkül és nem tudott volna a koncert úgy és olyan formában megszólalni ahogy az történt. Egy ilyen eszközpark turnéztatása itthon sajnos nehezen megengedhető, de ha bármikor lehetőségem lesz hasonló eszközökkel dolgozni akkor garantáltan áldozok rá időt, energiát és pénzt, de legalábbis megpróbálom meggyőzni a körülöttem vagy velem dolgozókat ugyanerről. Pláne most, mikor a digitális technológiát és az analógot lehet ötvözni, az aztán minden határt elbont. Mindenki másra esküszik, de szerintem nincs rossz digitális vagy tökéletes analóg, csak koncepciók és lehetőségek vagy határok, amiket feszegetni kell azért, hogy a közönség a nap végén boldogan menjen haza.

Rikk Dávidról:

Rikk Dávid veszprémi születésű budapesti hangtechnikus, Magyarország egyik legnagyobb beltéri szórakozóhelyének, az Akvárium Klubnak a hangtechnikai vezetője. 2007-ben kezdett el dolgozni a zeneiparban, azóta számos hazai és külföldi kisebb és nagyobb fesztiválon megfordult, a Fish! zenekar hangtechnikusa.